fredag 12 augusti 2016

Ombyte förnöjer



Man lär sig minsann av sina misstag,  som att det inte är en jättebra idé att plantera nävor bakom kärleksörten. Nu har jag gått hela sommaren och tänkt att jag borde ändra på det hela. Jag vill ju att nävorna ska bulla sig sådär vackert som kantväxt men istället har de fått kämpa sig fram mellan kärleksörten och skicka iväg långa rangliga skott.

Egentligen bör man inte flytta höstblommande perenner på hösten. Plantorna orkar inte lägga energi på att både blomma och bilda nya rötter. Jag räknar dock iskallt med att kärleksörten, som är en riktig tuffing, klarar flytten ändå. Mycket vatten bara så!

Nävan Rozanne går att dela vid förökning. Jag passade på att göra detta med en planta. Råkade tyvärr hugga den lite ofint så jag hoppas att den tar sig. Jag klippte i vart fall ner nävorna för att de ska klara flytten bättre. 

Den näva som blommar i mitten av rabatten flyttades för två-tre veckor sedan och verkar ha satt nya rötter eftersom den redan vill blomma. Är man klok kanske man borde klippa även dessa nya blommor för rotsystemets skull. Men något fint ska vi väl ha att titta på också.

Kärleksörten trängde jag ihop i högra delen av rabatten. Barnens rutschkana flyttades tillfälligt men sattes snart tillbaka. 


Före omflytt

Nävorna försöker synas där bakom.

Efter omflytt, det blir nog bra när det tar sig.

Hela släntrabatten, mycket är nyplanterat eller flyttat, därav den bruna jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar