tisdag 9 augusti 2016

Äggskal

Som odlingsvän är det lätt hänt att man snöar in på vissa saker, lägger sig till med vanor (och ovanor) och blir allmänt nördig helt enkelt.
 
Jag har snöat in på äggskal.
Naturligtvis hamnar alla skal av kokta ägg i komposten, inget konstigt med det, men dessutom diskar jag ur skalen från råa ägg, lägger dem på tork och krossar skalen för att strö ut i trädgården. En dag som denna, när maken steker pannkakor, väntar tio fina äggskalshalvor på mig.
 
Det här har jag hållit på med länge.
De senaste åren har ju trenderna pekat mot allt mer självhushåll, återvinning och klimatsmarta val men redan innan det skrevs receptböcker om mat på rester och DIY-tipsen upptog inredningstidningarna sparade jag äggskal, krossade dem i morteln och ringde närmaste trädgårdsmästare för att fråga efter användningsområden.
Han skrattade gott en lång stund och frågade om han kunde få berätta om min naiva fråga för kollegorna på fikarasten.
Jag var nog bara lite före min tid för numera går det fint att googla och få massor av tips på hur äggskal berikar ditt liv.
 
Om du också vill spara äggskal för att använda i trädgården (eller till en massa andra områden, som nagelförstärkning, rengöring av vask eller bottenbrända grytor, godare kaffe, sårvård och peeling) kan det vara bra att veta att skalen blir bra mycket trevligare om du torkar dem utan den där hinnan som finns på insidan av skalet.
Dra bort hinnan, antingen direkt efter att ägget knäckts, eller lägg skalet i vatten tills du har tid att ta hand om det. Hinnan komposteras med fördel och skalet bör sköljas under kallt vatten, så slipper du att det luktar illa.
Lägg sen skalen på tork en dag innan du bryter isär dem och sparar dem i en burk.
 
Jag har två "skalburkar" i vår tvättstuga.
I den ena ligger skal som jag bara krossat med handen till lite större bitar. Jag har inget lock på den burken. Ifall något skal skulle vara för dåligt torrt innan det läggs ner vill jag att det torkar i burken utan det möglar eller blir otrevligt.
I den andra ligger skal som mortlats till riktigt små bitar. De skalen har varit torra länge så den burken har lock.
 
Äggskal runt plantorna i trädgården sägs avskräcka sniglar som inte ska kunna slemma sig fram över de vassa bitarna. Jag ställer mig tveksam till att det skulle fungera. Lika tveksam är jag till att det ska skrämma bort rådjur.
Däremot innehåller äggskal kalcium; 750-800 mg i ett normalstort ägg. Det finns också andra mineraler som växterna kan dra nytta av men det är framförallt kalciumet jag vill bjuda på när jag strör skal i trädgården.
 
I vår trädgård får fruktträden (vi har bigarrå, plommon och äpple), lavendel, julrosor, ros och pioner en näve skal var på våren. Dessutom kan jag serva både tomat- och paprikaplantor med äggskal när jag planterar ut dem, och igen om de drar på sig pistillröta. Pistillröta kan ha flera orsaker, men kalciumbrist är en av dem.
Andra växter som lär gilla äggskal är sparris, kaktus, syren, gurka och chili.
Däremot ska man inte slänga ägg på surjordsväxter, hallon eller staketdruvor.
 
Det går fint både att strö skalen direkt på jorden och ännu hellre mylla ner dem i översta jordlagret, och att lägga finfördelade skal i en kanna vatten och låta det dra över natten eller längre, innan man vattnar ut lösningen.
 
I morgon ska jag ut i trädgården och skaka ut lite mer skal på mina tomat- och paprikaplantor.
I en plastburk ligger hjälpligt krossade äggskal och väntar på våren.
Här förvarar jag de skal som mortlats så pass fint att de kan göra nytta i en kanna vatten som får stå och dra över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar