torsdag 18 augusti 2016

JAS

JAS är inte bara ett stridsflygplan utan också en lämplig period för beskärning.

I vår trädgård finns bara tre små fruktträd; äpple, plommon och bigarrå.
Beskärningen är alltså inte någon ansträngande historia.
Bigarråträdet har jag överhuvudtaget inte gett mig på att klippa i och plommonträdet har jag bara behövt ansa lite, lite grann de senaste åren.
Kvar är då vårt äppelträd Aroma.

Jag har varit ganska noga med att beskära äppelträdet ända sedan vi planterade det. Någon gång i juli-augusti-september(JAS) tar jag fram min vassaste sekatör och klipper bort eventuella vattenskott, grenar som växer inåt trädet, rakt uppåt eller som korsar en annan gren.

Jag försöker passa på att göra beskärningen när det vankas fint väder. Risken att trädet drabbas av svamp eller någon annan sjuke minskar om snittytorna får torka upp ordentligt. Jag tänker mig att det blir som en skyddande sårskorpa, till skillnad från ett varande, vätskande sår.

Om man inte beskär sitt träd under JAS-perioden kan man göra det på vårvintern, innan saven stiger. Fördelarna med att JAS-beskära är dock flera.

1. Du ser var frukten sitter och riskerar inte att klippa bort den.

2. Du behöver inte lära dig att se skillnad på de spetsiga bladknopparna och de rundare fruktknopparna.

3. Det är trevligare trädgårdsväder så här års.

4. Du får bortklippt bladmassa att mata komposten med.

5. Trädet sätter inte lika mycket vattenskott som vid vinterbeskärning.

Den som beskär sitt träd varje år möter fördelen att inte behöva klippa så mycket varje år.
Kvällens framfart med sekatören resulterade bara i en näve små korta grenar som går raka vägen i komposten.
En näve korta grenar är resultatet efter årets beskärning av vårt Aroma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar