fredag 30 juni 2017

Ohyra på vinbären

Vän eller fiende?

Sådana här skalbaggar har jag många i trädgården. Jag tycker de verkar vara illvilliga och försöker komma åt att klämma dem men de är bra på att falla handlöst och kastar sig oftast undan.
Jag har googlat för att försöka komma på vad de heter och vad de vill ha ut av mina vinbärsbuskar och andra växter i trädgården, men än så länge har jag gått bet.
Har du något förslag på vad det är för ett litet kritter?
 
 
Bladlöss sätter sig helst längst ut på topparna av vinbärs- och fläderbuskar, äppelträd, rosor och så vidare. Där är det lättare för dem att trycka in sina små snablar och låta växtens eget vätskesystem fylla dem med godsaker.
Etablerade plantor far oftast inte illa men jag vill ändå inte ha några löss i min trädgård. Effektivaste sättet att utrota dem är att klämma dem mellan fingrarna, gärna med handskar på händerna om man är kräkmagad.
Det är lätt att se var lössen håller hus på en vinbärsbuske. Bladen krusar ihop sig och böjs in mot sitt fäste.

 
Bleknande blad på svarta vinbärsbusken kan man kanske inte skylla någon skadegörare för. Det ser mer ut som näringsbrist. Eller syrebrist. Eller vattenbrist. Eller... ?
 
Här är det helt klart någon liten sugare eller äggläggare som varit i farten på röda vinbärsbusken. Kanske samma kräk som på översta bilden?

När jag inte vet vad det är som drabbat mina växter har jag en utarbetad taktik. Jag plockar bort så många av de ankomna bladen som möjligt och jag sprutar hela växten med en så hård vattenstråle jag kan. Eventuella skadegörare ska få det så svårt som möjligt att sköta sig i lugn och ro och smittade blad ska inte falla till marken för att fortsätta smitta till nästa år.
Så tänker jag.
Vad har du för knep för att hålla ovälkomna besökare stången?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar