lördag 1 juli 2017

Alunroten blommar

De flesta planterar nog alunrot för dess bladverk. Men de har otroligt söta blommor också.
Så här sött blommar det i Katalinrabatten nu.

Mörklila alunrot skickar upp sina skira blomsterstänglar i strutbräkenets grönskande omslutning.
 
 
Den limegröna alunroten har ljust, ljust gröna knoppar.

 
Den grönbladiga alunroten med sina vältecknade blad levererar riktigt intensivt rosa blommor. Plantorna är en gåva från mina föräldrar och hade egentligen inte riktigt den färg på bladen som jag tänkt mig, men jag planterade dem ändå eftersom jag inte kom på någon bättre plats för dem. Nu är jag jätteglad att de finns i rabatten för de växer på stadigt och fint och fyller ut längst fram mot kanten. Dessutom tycker jag att blommornas rosa färg blir ett fint komplement mot den mörka blodflädern och den limegröna alunroten som skymtar i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar