måndag 26 juni 2017

Maskägg?

Under krukorna med jordgubbsplantor som jag planterat ut i två av de nya pallkrageodlingarna, har det hängt någon typ av ägg.
Krukorna har bott i en annan pallkrage i väntan på omplanteringen, och haft direktkontakt med jord.
 
Jag har tagit hjälp av kloka människor i några Facebookgrupper för odlare, för att försöka utröna vad det kan vara för ägg.
 
Är det ens ägg eller någon typ av minilökar?
Om det vore lökar skulle det i så fall kunna vara början till nya alliumbollar. Det växer nämligen långa ståtliga allium bakom vinbärsbuskarna alldeles bredvid den pallkrage där jordgubbsplantorna stått. Men hur har i så fall fröna hamnat under krukorna?
 
Det bästa förslaget jag fått av någon annan odlare är att det skulle kunna vara maskägg. Jag har jämfört med en bild på Wikipedia och färg och storlek stämmer någotsånär.
Så nu ämnar jag gå omkring och vara glad över att maskarna förökar sig i mina pallkragar. Det är i alla fall mycket bättre än att oroa sig för framtida marodörer i rödorangea äggförpackningar.
 
 
Äggen är små och hakar fast i virrvarret av gamla rötter och halvförmultnat gräsklipp. Det är knappt att de syns...
...om jag inte zoomar in lite. Den som kisar kan faktiskt se en daggmask som gömt sig bland skröfset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar