onsdag 7 juni 2017

Spenatskörd

Sår man tidigt får man skörda tidigt.
Spenat hör till de grönsaker som funkar fint att så medan jorden fortfarande är kall. Fröna väntar snällt på lagom groningstemperatur och håller inte på och fånar sig med att ruttna bort eller tappa livsgnistan.
Nu blommar min spenat. Spenatblommor är söta att titta på, men det är ju inte för blommornas skull jag odlar den. Därför slutskördar jag den och tänker att platsen kan användas till gul lök.
Häromkvällen blev det snabbstekt spenat med örtsalt i stället för smör på kvällsmacka. Det står fortfarande en massa spenat i landet men jag hittar säkert på nåt mer gott snart.



Spenaten har växt sig lång och ståtlig mellan vitlöksklyftorna.
Blommande spenat är fint, men inte så gott som den nyutsprungna.

Om jag velat hade jag kunnat vänta till blommorna blir frön, och sparat på mig eget utsäde inför nästa år. Men jag vill inte uppmuntra de gener som får spenaten att blomma innan jag hunnit äta upp den, så därför drar jag hellre upp plantorna med rötterna och låter blommorna gå i komposten.

En skål spenat. Bladen blir väldigt mycket mindre efter en dust med stekpannan.
Sådärja!
Samma mängd spenat som på den förra bilden. Alldeles lagom mycket för att täcka en macka.
Eftersom jag stekt spenaten i rapsolja blir smaken mjuk och smörig och kan ersätta smöret på smörgåsen. Med en skiva ost på toppen blir det en perfekt kvällsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar