söndag 4 juni 2017

Hallonte

Har ni provat att torka bladen från hallonplantor? Jag läste tipset i en Facebookgrupp häromdagen och eftersom våra hallonplantor, precis som de flestas gissar jag, sprider sig hej vilt över halva trädgården, passade jag på att ta tillvara en plåt blad när jag ändå rensade bort de plantor som hamnat på fel plats.
 
50 grader i varmluftsugnen gav ganska raskt en burk vältorkade blad som jag nu blandar ner i silen när jag gör te. Jag har läst någonstans att de ska ha en vätskedrivande effekt, men vill ta reda på mer.
 
På sighten Familjeliv hittar jag en grupp som håller på att dricka hallonte. Gruppen heter till och med "Vi som dricker hallonbladste". Anhängarna menar att téet snabbar på förlossningen, gör värkarna effektivare och underlättar amningen.
 
Det verksamma ämnet i téet är oxytocin. Enligt en te-butik på nätet är oxytocin ett "lugn och ro"-hormon som ger en känsla av välmående. Oxytocin finns naturligt i kroppen och utsöndras vid kroppslig närhet. I te-butiken säljer man 50 gram (en halv påse te om jag jämför med vad jag brukar köpa i "min" löstebutik) för 39 kr. Det lönar sig alltså att torka själv om jag blir förtjust i téet. Hallonblad massproduceras dessutom i min trädgård varje sommar så någon råvarubrist lär jag inte lida.
 
I Carola Ekmans blogg läser jag att hallonblad innehåller fler gósaker än oxytocin.
Mycket C-vitamin och dessutom E-vitamin, kalcium och järn, mangan och magnesium, vitamin A och B-komplex (vad nu det betyder), samt lite diverse mineraler som fosfor och kalium.
Efter den genomgången låter det som hallonblad är för bra för min trädgård för att jag ska slösa dem på te. Kanske bör jag göra gödselvatten av det jag rensar bort i stället!
 
 
En burk skröfsiga blad att blanda ner i mitt vanliga löste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar