tisdag 14 februari 2017

Spenatsådd

Med 12 plusgrader om dagen och runt 5 minus om natten i uterummet kunde jag inte låta bli utan att så en bytta spenat.

Spenat och bladsallat är sådant som fixar tidiga sådder rätt bra. Blir det väl kallt finns det väv som skyddar.

Det är spännande att se hur tidigt man kan få skörd. Att utnyttja de växter som klarar kyla och rejäla temperaturskillnader är något jag försöker lära mig mer om. Det kan komma till nytta till nästa år, tänker jag. När jag vill locka fler att odla.

Denna spenaten heter "Viking". Gjorde iordning en före detta vindruvsask med plantjord. Inga krusiduller med såjord. Spenat kan sås direkt på friland så varför krångla till det. Jag vattnade på jorden, strödde ut tätt med frön och plattade till. Själva tillplattandet är bra för fröet då det omsluts av jord bättre än utan plattning. Sen kunde jag stänga locket på asken och gå in och laga middag. Allt detta tog mig högst 5 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar