måndag 6 februari 2017

Det blir chili också

Jag har varit så sugen på att odla chili i år, torka för att ha till örtsalt och the. Men så läser jag på både det ena och andra stället att chili ska sås tidigt och måste ha extra belysning för att det ska hinna bli någon frukt. Så jag slog mina chiliplaner ur hågen...

...tills idag! Råkade trilla in på ett inlägg av Farbror Grön och frågade honom om det är kört att odla utan belysning. Till min stora lycka svarade han, dessutom var svaret nej. Det går finfint att så chili i mars om den är av slaget Annuum.

Ikväll hann jag kika på vilken sort det var jag handlat, och minsann, det var ju Annuum! Närmare bestämt

Capsicum annuum (Chilipeppar-gr.)

CHILIPEPPAR 'Jalapeño'

Så i mars blir det sådd. Just 'Jalapeno' ska vara en mild variant av chilin. Nästan så att jag blir lockad att köpa en starkare variant också så att det blir lite sting....!

Bild från Impecta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar