söndag 5 februari 2017

Duktig

Jag har inte gjort upp någon odlingsplan för 2017.
Jag är väldigt sugen på att göra en men det finns annat som har högre prioritet. Kanske struntar jag i det helt och hållet och tar det lite som det kommer.

Jag har ändå ganska bra koll på vad jag vill odla på många av mina odlingsplatser. I en pallkrage har jag till exempel redan satt tre rader vitlök.
Nu har jag också bestämt vad som ska växa i de två raderna som bildas mellan vitlöken. Först trodde jag att det skulle bli morot. Morötter och lök är ju en bra kombination eftersom morotsflugor blir förvirrade av lökdoften och lökflugorna inte hittar löken lika lätt på grund av morötterna.

I fredags var jag på ÖoB på jakt efter något helt annat än trädgårdsgrejer, men så fick jag se att de säljer billiga fröer. Påsarna kostade mellan 4 och 20 kr.

Det var då det märkliga inträffade.

För det första köpte jag bara en enda fröpåse (extremt duktigt av mig).
För det andra innehöll påsen blommor i gul-röda nyanser - jag som har en trädgård som bara tolererar rosa-lila-vitt-blått.
För det tredje var det tagetes jag köpte!

Jag har aldrig varit förtjust i tagetes. Det är ju svulstiga, fula små blommor! Men någonstans i baknacken fick jag för mig att tagetes är en växt som också ger doftkamouflage till sina grannar.
Nu måste jag bara googla och se om det stämmer...

Jodå, på Odla.nu skriver man att tagetes, allra helst kryddtagets, kan planteras tillsammans med lök och kål för att slippa lökfjärilar (Jag visste inte ens att det fanns lökfjärilar. Det kan vara en felskrivning på sigthen också.) och kålfjärilar (dem har jag sett fladdra omkring i trädgården i somras så dem har jag koll på).
Tydligen ska tagetes även innehålla ett ämne som dödar skadliga nematoder i jorden, så tagetes bör man plantera ut lite varstans i trädgården. Vid rosor, potatis och jordgubbar till exempel.

Det var inte kryddtagetes jag köpte, utan nedanstående sort.


Sammetstagetes Carmen.
120 frön med minst 70 % grobarhet. Det blir minst 84 plantor. Då räcker de nog både till vitlökssällskap och som kompisar till rosor (jag har bara två) och jordgubbar.

1 kommentar:

  1. Jag köpte samma tagetes på ÖB de är nu 30 cm höga och har inte börgat blomma. En enda lång stolk som jag funderar på ifall jag borde ha toppat som liten planta... vad tror du?

    SvaraRadera