lördag 4 februari 2017

Just nu...

...i en trädgård nära mig.

En nedblåst liten tallkotte, grönkål som både växer och vissnar på samma gång och två små cyklamenblad.

När jag anlade vår surjordsrabatt för många år sen, köpte jag en knöl cyklamen. Tanken var såklart att den skulle blomma med små rosa kjortlar varje höst.
Det har den inte gjort.
Inte en enda gång.
Däremot dyker det emellanåt upp några enstaka blad, inte varje år och inte vid någon bestämd tidpunkt på året utan lite då och då. Tillräckligt för att jag ska fortsätta hoppas på att det någon gång i framtiden ska visa sig en blomma.


En liten, liten kotte i en vantklädd hand.
Grönkål som både växer och vissnar samtidigt. Dessutom är det fler än jag som går och småäter på bladen.
Cyklamenblad bland fjolårslöven. Jag får njuta av bladens vackra mönster när blommorna uteblir.

1 kommentar:

  1. Jag längtar verkligen efter att få odla min egen grönkål!

    SvaraRadera