onsdag 22 februari 2017

Pellisarnas tid

I år sitter jag på mina händer för att avstyra allt för tidiga sådder. Däremot har pelargonerna blivit omplanterade och förberedda för våren.

Jag klippte ned och tog skott förra året och i år ska därför blommorna endast få växa till sig. Dock fick de nog lite väl mycket vatten vid omplanteringen så plantorna står ovanför ett varmt element som hjälper dem att torka upp. För mycket väta gillar de inte alls!

Pellisarna har även fått ett lagerblad på jorden efter att jag läst att sorgmyggorna skyr doften. Man kan ju hoppas. Och guldvattnet är förberett för att börja sättas in om ca två veckor.

Nyligen lärde jag mig också att förkultivering och krukväxter inte är någon lyckad kombo då krukorna drar till sig skadedjur som sprids till sådden. Därför ska snart pelargonerna flytta till köket, på tryggt avstånd från mina blivande sådder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar