lördag 8 oktober 2016

Upp amaryllis

Sara Bäckmo med bloggen Skillnadens trädgård, skriver att hon försöker göra en liten sak i trädgården varje dag. Jag tilltalas av tanken. Särskilt som jag sällan får tid över till de där stora, tidskrävande projekten. I ärlighetens namn kanske jag inte tar mig tid till ens en liten trädgårdssyssla varje dag, men det är i alla fall inte fel med ambitioner!

I dag har jag hunnit med två små saker.

Jag har fått hjälp av sonen att bära ut det sista av gräsklippet som samlats på hög och har fördelat ut det i pallkragar och hallonrad. Det var skönt. Nu är det en sak mindre på att-göra-listan.

Dessutom har jag grävt upp mina två amaryllisar som varit ute på grönbete under sommaren. De hade rotat sig bra i pallkragen med fläderbusken som jag flyttat hem från mina föräldrar och jag fick ta i med "hårdhandskarna" (läs - planteringsspade och 
handskbeklädda händer) för att få upp dem.

Har man någon amaryllis som man sparar år efter år så är det en bra idé att plantera ut den någonstans i trädgården på sommaren. Då får den chans att växa på sig lite och orkar förhoppningsvis blomma till jul igen.
Jag grävde ner tre amaryllisar i början på sommaren. En av dem ruttnande och dog men två har som sagt utnyttjat sitt sommarviste som det var tänkt. Nu har jag skakat av det mesta av jorden, klippt bort bladen och lagt lökarna i en papperskasse för att de ska få vila torrt och svalt i några veckor.

6-8 veckor innan önskvärd blomning är det dags att plantera dem i kruka, med en tredjedel av löken ovan jord. Klipp bort döda rötter först och se till att planteringsjorden inte är allt för näringsfattig. Vill du blanda i till exempel lite benmjöl så går det fint.

När löken planterats ska jorden vattnas igenom ordentligt men sedan ska du vara lite sparsam med vattningen tills dess du (förhoppningsvis) får syn på en blomsterknopp. Då kan du öka på med vatten lite igen i takt med att knopp och blad växer fram.
Direkt efter planteringen ska krukan ställas varmt och ljust men när stjälk och knoppar utvecklats mår amaryllisen bättre om den kan få stå lite svalt. Då förlängs blomningen.
När julen och blomningen är över (chansen att de två händelserna ska sammanfalla känns visserligen minimal men det var ju det där med ambitioner...) klipps blomsterstängeln ner medan bladen får växa vidare tills de vissnar ner av sig själva. Vattna regelbundet och ge gärna näring en gång i veckan och fortsätt helt enkelt att sköta din amaryllis som en vanlig krukväxt tills det är sommar igen och löken släpps ut på grönbete.

En nyuppdragen amaryllislök blir av med lite jord innan den ska förvaras torrt och svalt fram till planteringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar