söndag 2 oktober 2016

Kyliga mornar

Så kom hösten på riktigt! Blåst, regn, underbar höstsol. Allt det bästa av hösten helt enkelt, för jag gillar väder. Väder som känns, ett riktigt oväder är lika härligt för själen som en vacker sommardag.

I morses visade min termometer inte många grader över nollan. Ingen frost men det är inte långt borta nu.

Jag är glad att jag i ett infall täckade min höstsådd med dubbel fiberväv. I början av augusti sådde jag machesallad, rädisor och spenat "Medania". De växer på bra, trots höstväder och att de står i en halvskuggig odlingslåda.

De här växterna växer fint på både tidig vår och höst, och visst är det fint att få skörda från egen odling även när kylan kryper närmare! Just att ha lite framförhållning och odla grönt i omgångar så att odlingsytan aldrig står tom är ett stort utvecklingsområde för mig i min trädgård. Hela min familj uppskattar mer och mer att äta hemodlat och med tanke på den besprutning frukt och grönt är utsatt för av det vi handlar i butik, vill jag gärna minimera det som köps. 

Kyligt utomhus!
Två kompostgaller mot två kvarglömda tomatplantor
 funkar fint som tältram till fiberduken.
Närmast har vi machesalladen, sedan växer rädisorna och skymtande längst bort växer spenaten. Persiljan från julisådden kommer också fint i mitten av lådan. Räknar vi med de gamla tomatplantorna växer här fem sorter. Det är effektivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar