tisdag 4 oktober 2016

Farbror Frost är inte välkommen

Det glittrar oroväckande i asfalten utanför huset när jag kliver ut från stugvärmen för att gå de få metrarna till busshållplatsen.
Än så länge är det bara glimmerstenar i ytbeläggningen som återkastar gatlyktornas sken men Farbror Frost är i antågande.

Rapporter har inkommit från Varaslätten och så nära som Vinninga, och jag är lite orolig att tiodygnsprognosen inte stämmer.
Tänk om han är här innan jag hunnit rädda in tomater, kapkrusbär och dahlior. klart.se skvallrar inte om lägre nattemperaturer än fyra plusgrader men man kan ju aldrig veta riktigt säkert.

Stjärnorna lyser klart utan att beslöjas av värmande moln. Precis ovanför busshållplatsen ståtar Orion med sitt svärd och sitt bälte. Jag drar på mig mössa och vantar och bara hoppas att hösten ska fortsätta bjuda på sol och värme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar