lördag 3 september 2016

Vildvin

Jag älskar höstfärger, när det gröna plötsligt slår om i gult och rött. Här om dagen cyklade jag genom ett regn av solgula, lysande björklöv. Det kändes som att vinden slet ner dem bara för min skull.

Förutom den nyplanterade aronia-häcken har jag inget direkt som skiftar färg sådär markant. Jag har sneglat på ena grannens klättervin, beundrat både plantans täthet samt färg. Idag köpte jag en egen, ett vildvin. Plantan har redan fantastisk röd färg och jag ser framför mig hur den, tillsammans med rosen Penny Lane, kommer klä in portalen och skapa min efterlängtade grillgrotta.

Inte för att göra er avundsjuka, men det är så vansinnigt lätt att gräva hos mig. Sand sand och åter sand. Perfekt att bara skyffla ner i barnens sandlåda när jag gräver hål för mina plantor. Men det krävs en del annat jobb istället, barkmull, kompost, hästbajs, täckodling och massor av vatten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar