söndag 25 september 2016

Än är det sommar kvar säger mor...

Medan dottern står i köket och förbereder en äpplepaj tar jag ett strög i trädgården och försöker hitta lite sommar.
De där yviga blåklintsplantorna som jag påstod att jag skulle dra upp står fortfarande kvar. Och några enstaka små tilltufsade blommor lyser fortfarande upp som minnen av en skön sommar mitt i allt det höstvissna gråbruna.
Rosenskärorna blommar överdådigt i en pallkrage bredvid och i hallonraden hittar jag utan problem en hel näve sommarsmaker.
Rosenskäran är nog årets blomstervinnare bland de få ettåringarna jag sått. Den blommar och blommar och blommar och är så ljuvligt gracil med sina enkla kronblad över de dillika bladen.
Årets sista blåklint, i alla fall i vår trädgård. När jag fotat klart rev jag äntligen upp de yviga blommorna. Nu är det bara sommarmorötter kvar i pallkragen som hunnit husera både blåklint, morötter, lök och spenat.
Rött och grönt. Jag borde haft något gult också. Men det är ju inte riktigt min favoritfärg i trädgårdssammanhang. Här är i alla fall en näve hösthallon med den frodiga grönkålen som bakgrund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar