torsdag 1 september 2016

Borrar och Guldbaggar

Antingen är det larver av grönskimrande guldbagge (hoppas, hoppas) eller så har jag fått in borrar i trädgården.

Jag har sett dem förut, i jorden kring rabarbern och i en jordgubbsodling.
När jag tömde en pallkrage med potatis häromkvällen hittade jag en stor mängd feta, vita larver.

Det är ganska svårt att artbestämma jordlevande larver för en lekman (eller lekkvinna!). De är vita, tjocka, har tre par ben i fram, brunt huvud och rejäla käkar.
Som skalbaggar uppvisar de dock större variation.
Med ledning av vad jag sett surra runt blommorna i våras, vågar jag hoppas att det är den grönskimrande guldbaggen som lagt sina ägg i vårt lilla potatisland.


Skulle det vara en borre av något slag (läs mer om de olika borrarna här) så har jag kanske gjort bort mig. Jag samlade nämligen in 150 larver och flyttade dem till vår kompost Gröna Johanna. OM det är den grönskimrande guldbaggens larver så äter de främst förmultnande växtdelar, och sådana har jag gott om i komposten. De kan få för sig att gnaga lite på rötter till hallon och jordgubbar också, men de uppfattas inte som några stora skadegörare i trädgården.

Ollonborrar (skalbaggarna äter knoppar av lövträd och larverna äter rötter av allt du har i trädgården), Kastanjeborrar (skalbaggarna äter bladen av lövträd och larverna äter växtrötter), Allmänna Pingborrar (skalbaggarna käkar både löv- och barrträd och larven går på växtrötter) och de hemska Trädgårdsborrarna (skalbaggen äter knoppar och blad av lövträd samt lite diverse annat som till exempel rosornas blommor! och larverna kan ödelägga hela gräsmattor när de går fram som slåttermaskiner på gräsrötterna) vill jag inte få in i trädgården.
OM det är någon slags borrelarv jag hittat så tänker jag att de i alla fall gör mindre skada i den slutna komposten än ute i trädgården. De kommer inte föröka sig i komposten. Larver lägger inte ägg, det gör bara de vuxna skalbaggarna (hoppas jag!). Och den dagen de förvandlats till sina vuxenvarianter kommer jag ha en god chans att se vilken bagge det är när de flyger ut ur Gröna Johanna.


Jag hoppas att jag vinner en Guldbagge - eller 150...

Larven har ljusbrunt huvud, imponerande käkar, rödaktiga antenner och en svullig kropp som avslutas med en ännu svulligare klump där bak. Påminner lite om mig faktiskt, så när som på antennerna då...
När man lyfter upp en larv, krullar den ihop sig till en liten ostbåge. Larver av trädgårdborrar ska ha ett annat beteende enligt vad jag läst. Jag har hittat några under gräsmattan då och då och de liksom sprätter omkring med kroppen och försöker fly och illa fäkta på samma gång.
Tre benpar längst fram, lite spridda borst och cirka tre centimeter lång.
När larven vilat i min hand en liten stund vecklar den försiktigt ut sig och buffar lite för att känna efter om det är fritt fram att gräva ner sig i jorden. Tyvärr är min gummihandske lite svårgrävd.
-Hjälp! Hjälp! Jag har fastnat i människohand!
Så här ser 150 larver ut. Och det låter väldigt lustigt när de larvar runt i hinken.

2 kommentarer:

  1. Kom du fram till vad det var för larver?

    SvaraRadera
  2. Hej! Vet du vilken larv detta var? Har precis hittat likadana som beter sig på samma sätt så vill hemskt gärna veta!😊 Mvh Hanna

    SvaraRadera