onsdag 21 september 2016

Roligt, tråkigt och oväntat - en statusrapport

Jag kommer nog beklaga mig i flera inlägg på raken.
Jag har alldeles för små möjligheter att prioritera trädgårdstiden så som jag skulle önska.
Är man som jag en 45-årig tant som både läser på heltid och jobbar nästan 40% så räcker tiden helt enkelt inte till.
 
I dag fick vi emellertid sluta skolan lite tidigare vilket innebar att jag hann hem före aftonrodnaden, och innan läxläsningen tar vid har jag gått en liten, liten runda i trädgården för att föreviga det som just nu händer.
Jag har hittat både roliga, tråkiga och helt oväntade saker.
Det här är märkligt! I fjol köpte jag en påse laxrosa gladiolus på Lidl. När de sent omsider blommade på hösten var det bara just laxrosa blommor jag blev bjuden på. Ingen större överraskning med det såklart. (Du ser färgen i bakgrunden.) Jag sparade lökarna över vintern och planterade dem på nytt i en kruka tidigt i somras. Och nu kommer överraskningarna! Plötsligt blir det inte bara laxrosa blommor utan även lila, och som här, läckert målade i vitt och rosa.

Hurra! Hurra! Hurra! Äntligen har den första doftliljan slagit ut. Den gör verkligen skäl för sitt namn och det är svårt att inte gå dit och sticka ner näsan lite titt som tätt.
Att de italienska busktomaterna mognar en efter en är verkligen bra. De är kompakta, med mycket fruktkött och lite frön och passar väldigt bra att skiva på smörgåsen. Kanske kan det bli en liten nattmacka senare i kväll.
Här har vi avdelningen "tråkigt". Våra små Aromaäpplen ruttnar i värmen. Någon har varit och pickat lite på skalet och sedan tar de hatade svartmyrorna vid och fortsätter att jobba sig in i fruktköttet och släpper in förruttnelsen.
Det här var oväntat! Någon (för mig) okänd växt har frösått sig i smultrontornet. I den här trekanten ämnade jag plantera ner de vita smultronen så att de skulle få lite mer levnadsutrymme. Det blev bortprioriterat i somras (som så mycket annat) men jag ser att smultronen visst skött om sin plantering själva. Som ett litet vattenfall har de fortsatt även ut på gräsmattan.
Persiljan i bakgrunden är också frösådd på eget bevåg, men den känner jag åtminstone igen.
Lavendeln har fått tillfällig plats i väntan på att flyttas till en rabatt som just nu upptas av dahlior.
Men vem är det som så fräckt pinkat in ett eget revir i smultrontornet? Kan det vara en balsamin? I så fall har fröet legat i jorden i många år och väntat på att få lite plats att breda ut sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar