onsdag 14 september 2016

Mata djupbädden

I min nya odlingslåda har jag experimenterat med sättet att bygga upp jorden på. Många odlare säger att de odlar jorden, istället för att odla grönsaker. Det gillar jag.

I botten av min bädd lade jag i våras ett tjockt lager ris från buskar. Sen ett tjockt lager hö och halm från kaninburen. Därtill ett lager brunnen hästgödsel och till sist ett ganska tunt lager jord.
Inspirationen har jag hämtat från Sara Bäckmo och Skillnadens trädgård.  Hon är en av mina favoriter.

Nu när det är höst vill jag gödsla min odlingsbädd och dessutom höja jordnivån för ett större jorddjup. Jag började med att gräva upp ett dike i bädden med hjälp av grepen. Vill vara försiktig med maskarna, och ni må tro att det kryllade av mask!

I diket trampade jag ner solrosorna, både rötter och stjälkar. På med växtrester och i ena änden tömde jag en hink bokashi. Jag kommer fortsätta tömma bokashi sålänge det är plusgrader, allt för att få mycket mat till maskarna.

När allt material trampats ner kördes kärra på kärra med jord från komposten. Det känns i grävaraxeln, men nu är komposten tömd. En del odlare förordar att jorden ska sållas för att den ska bara bra att odla i. En del är inte lika noga utan menar att halvfärdigt material bara ger jorden struktur. Jag härfaller till den senare skaran, av ren lathet.

Jag kommer även tömma några mindre odlingslådor, tre ska bli barnkammare och tre andra ska fyllas med roddisjord för att bli hem till mina blåbär. Den trötta jorden, men med fin struktur, kommer dunderladdas när maskarna och mikroorganismerna tar hand om växtmaterialet.
Sånt här jobb älskar jag!

Dike
Solrosor
Växtmaterial
Bokashi
Spana in storleken på mina maskar!
Sandblandad kompostjord
Kompostgallret hindrar fåglarna från att gräva upp bokashin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar