torsdag 29 december 2016

Säsongens första sådd

Nu fick jag tummen ur och gjorde min första vintersådd. Eftersom jag inte riktigt tänkt till innan behövde lådan förberedas genom att en del jord grävdes ur. Annars kommer småplantorna slå i huvudet direkt i vår när de når plastlocket som ger extra skydd och värme.

Nu har det varit runt nollan och någon plus grad så det var inga större problem att hacka bort det översta frusna jordlagret. Bara 4-5 cm ner så var marken ofrusen. Härlig känsla att få smula jord mellan fingrarna. Jag råkade till och med på en levande liten mask som snabbt grävde sig nedåt igen.

För att ta vara på odlingsytan sådde jag sex rader, alltså rejält tätt mellan raderna. Det blev svartrot, en kulturarvssort, tidiga karottmorötter "Paris Market" och en väldigt god avlång rädisa, " French Breakfast 3". Morötterna och rädisorna bör kunna skördas i maj/ juni. Svartroten är jag osäker på då det är första försöket. Jag sådde den även tätare för att kunna gallra bort utifall att några plantor misslyckas.

Rädisorna är också ett test, tyckte att jag läste att man "bör" vänta till mars och då utvecklas de väldigt snabbt. Men nu kanske jag får supertidig skörd. Rädisan är en favorit att ha på frukostmackan!

Det känns skönt att redan ha några frön i jorden. Smidigt att slippa så allt direkt när jorden reder sig och sådden förväntas bli 2-4 veckor tidigare.

Mina nysådda frön täcktes med ca 1 cm jordlager och sen lade jag över kompostgaller så att inga fåglar, barn, katter bökar runt. I februari/mars lägger jag på ett plastlock och håller koll på fukten.


Översta jordlagret grävs bort.

Svartrotsfrön.

Morotsfrön.

Rädisfrön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar