onsdag 28 december 2016

Fröinköp

Nu börjar fröpåsarna trilla ner i postlådan. Helt fantastiskt! De där små påsarna lovar så mycket, både lycka och besvikelser. Knubbiga rejäla plantor eller om jag har otur, dränkta små långsträckta hjärtblad som möglar bort.

Vad har ni beställt? Vad har ni grundat era beställningar på?

Det är bara andra året i rad som jag beställer över nätet. Jag har handlat från Impecta, Rara växter och Runåbergs. Själv längtar jag efter att ha den där rutinen, veta vad som funkar i min odling, vad vår familj gillar och hur mycket fröer som går åt. Just dessa saker har styrt vad jag har beställt i år. Det och en del experimentlusta förstås!

I år är min plan att odla tätt, odla tidigt till sent på säsongen, samodla sådana växter som drar nytta  av varann, hitta det som funkar i mitt mikroklimat och framförallt odla det vår familj äter.

På fotot ser du beställningen från Impecta. Om någon dag dyker nog de andra påsarna också upp!

En riktig favorit från förra säsongen är spenaten Medania. Lättodlad och väldigt god. Tipset om sorten kom från Skillnadens trädgård. Spetspaprikan Lipari funkade också väldigt bra, jag fick många fina frukter och denna gången tänker jag täcka plantorna mer och ha dem i uterummet för tidigare mognad.

Svartroten träffade jag på i Rikkenstorps odlingar och det ska bli spännande att pröva den själv. 

Ni ska få se mer av sorterna när de väl hamnat i jord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar