tisdag 20 december 2016

Drivbänk och tunnel

När man bor lite norrut blir täckandet av odlingsbäddar allt viktigare. Växterna frodas betydligt bättre med vindskydd och den extravärme som plast eller väv skapar.

Idag tillverkades två plastlock till två lådor i slänten. Barnen hjälpte till efter bästa förmåga och jag ska erkänna att jag gjorde också efter bästa förmåga. Rätt och riktigt? Skulle inte tro det, men funktionsdugligt!

Stora odlingslådan fick även plast över elrören för att skapa en odlingstunnel. I våras hade jag odlingsväv vilket påskyndade skörden betydligt. Nu ska jag pröva plast och se hur det funkar. I och med att denna låda inte täckts eftersom jag vill börja odla tidigt här så sätter jag på plast redan nu för att stoppa näringsläckaget något. Otäckt jord utsätts annars för både regn och snö som sköljer bort en del av näringen som redan finns i bädden.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar