måndag 26 december 2016

Årets sista morötter

Årets sista morötter har legat i en plastbalja i uterummet och väntat på att jag ska orka antingen ta mig an dem, eller äta upp dem.

I dag gjorde jag både och.

2 dl skrapade morötter och tre små rödbetor (även de från trädgården) blev tillsammans med en försvarlig bit färsk ingefära och en citron, en riktigt smakrik och mörkröd dryck.

Jag spädde ut den med bubbelvatten och njöt den sippvis.

Skrövset som blev kvar efter att råsaftcentrifugen gjort sitt jobb har jag sparat i kylen i fall jag får ett ryck och bakar bröd eller gör en morotskaka i morgon.

Nu finns det bara persilja och grönkål kvar av ätbart i trädgården.



Cirka 2 dl morötter, tre små rödbetor och en stor bit färsk ingefära.
Morötter, betor, ingefära och en välskalad, kärnlös citron har hamnat i råsaftcentrifugen.

Resultatet är inte så stort i volym, men väl i smak.
Efter att ha fyllt upp glaset med kolsyrat vatten har jag fått en riktigt vitaminberikad, skummande och välsmakande dryck som kommer hålla mig pigg hela eftermiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar