söndag 6 november 2016

Övervintra pelargoner

Ungefär runt 30 års strecket blev jag förtjust i pelargoner. Det måste ju bara ha med åldern att göra.
Nu när vi har fått minusgrader här i Dalarna har mina ute blommor fått flytta till uterummet. Där har jag svält dem på både näring och vatten för att de ska vara redo för vintervila.

Idag tog jag tag i nedklippningen och passade på att ta sticklingar. 18 stycken sticklingar. Nåväl, det gäller att gardera sig, alla kommer säkert inte överleva. I annat fall får jag ha dem som gå-bort-present. 

Att ta sticklingar är väldigt enkelt. Knipsa av lagom lång stjälk, dra av några blad nedtill och spara 2-3 blad upptill. Sätt stickningen i fuktig såjord, håll fuktigt men inte blött under 3-6 veckor tills den har rotat sig. Plantera sen om den i pelargonjord och toppa till 15 cm.

De stora plantorna som jag skurit ner får övervintra mörkt i garaget med ca 5 plusgrader. Vi får se om de klarar det. Helst ska de ha ett ljust och svalt ställe men det har jag tyvärr inte. Mina små plantor får agera krukväxt under vintern och står på fönsterbrädan.

Nedklippningen genererade även i några fina buketter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar