torsdag 17 november 2016

Experiment

Det här är min tanke: bästa sättet att öka sitt odlingsintresse och sina trädgårdskunskaper är att skaffa en större och mer krävande trädgård. Få tillfälle och utrymme att pröva, experimentera, våga göra fel och sen se sina ansträngningar växa. Nu har jag äntligen fått möjligheten så idag satte jag spaden i jorden och började gräva ner mina första tulpanlökar! Vita Maureen. Maureen är en klassisk, sen, enkelbladig tulpan som blir ganska hög. Inga instruktioner ingick i köpet av lökarna och jag hade varken tid att informera mig djupare i tulipanodlingens konst eller att preparera jorden ordentligt så det blir verkligen ett spännande experiment! Visst har jag hört talas om benmjöl och lökkorgar men det får bli till nästa projekt. I Sverige är det måhända försent att sätta vårlökar men här i Italien är jorden fortfarande mjuk och medgörlig. Jag valde ut en strategisk plats, räfsade bort det värsta ogräset, grävde ner lökarna på ett djup av drygt dess dubbla storlek, blandade ut den befintliga jorden med nyköpt och vattnade. Nu inväntar jag otåligt vårens och tulpanernas ankomst!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar