söndag 5 mars 2017

Fermenterat hästgödsel

På något vis längtar jag efter den dagen när jag med lugn tillförsikt säger "Jag brukar göra såhär," när det gäller odling. Efter närmare eftertanke inser jag dock att det inte riktigt ligger för mig. Jag älskar att pröva nytt så kanske jag hellre ska längta efter något i stil med; "Jag har gjort såhär tidigare men nu testar jag att.."

Med erfarenheter följer misstag och nya lärdomar. I helgen har jag testat att fermentera hästgödsel utifrån mitt paket från Mikrojord. Hur detta experiment fortlöper ska jag visa er här på bloggen.

Jag började i varje fall med att hämta hem hästbajs från en kollega. Hennes hästar mår så bra, de går på lösdrift och från detta hämtar jag så när på ströfritt gödsel. Perfekt för fermentering.

Hemma i garaget blandades lager av gödsel och "på känn"-mängd svart bokashi. Jag sprayade även på effektiva mikroorganismer (EM-aktiv) som kommer göra bajset än mer levande och näringsrikt. Om jag förstått det rätt kommer denna gödsel vara dubbelt sp näringsrik som ofermenterar hästgödsel.

Gödseln "stompades" ihop med en potatisstöt mellan varven och toppades med att jag vattnade på EM-A. Nu ska regntunnan med gödsel stå i 6-8 veckor innan den används.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar