onsdag 8 mars 2017

Blandad tulpanbukett

Så här gör jag två lagom snygga gå-bort-buketter nu i tulpantider:
 
Jag köper två buntar fräscha tulpaner. En i rött och en i vitt. Vilka färger som helst går naturligtvis bra. Det finns ju även färdigblandad buntar att köpa men jag tycker det blir lite snyggt om det inte är en allt för vild blandning.
 
När jag kommer hem sätter jag genast tulpanerna i vatten med cellofanpappret kvar. Såvida jag inte har tid att ta hand om dem direkt förstås.
 
Sedan traskar jag ut i skogen och klipper mej några lagom spretiga grenar. Det är perfekt läge nu, när kommunens röjpatrull har "städat" i skogen och efterlämnat rishögar att fynda bland. Jag hoppas du vet att man inte ska klippa grenar från levande träd, såvida man inte själv är skogsägare.
 
När det är dags att kreera buketterna klipper jag försiktigt upp cellofanpappret i vecket/skarven för att kunna återanvända det. Jag tar även försiktigt av resårsnoddarna runt bukettskaftet för det kommer också till användning igen. Båda tulpanbuntarna får samma behandling.
 
Nu när jag har tulpaner och grenar liggandes framför mig på köksbänken är det bara att varva vita och röda tulpaner med grenar och skapa en hyfsad bukett.
Grenarna behöver man förmodligen klippa av med sekatör och därför låter jag dem inte hamna på samma höjd som tulpanskaften i botten av buketten.
 
När buketterna är klara drar jag en resårsnodd runt skaften. Sedan lindar jag in dem i cellofanpappret och sätter ytterligare en resårsnodd på. Tack vare den flexibla resåren behöver jag inte böka med att tejpa ihop cellofanpappret. Buketterna ser nästan köpta ut.
 
Just de här två tulpanbuketterna fick stå till sig i en hink med vatten innan de blev till glädje för några födelsedagsvuxna.
 
 
Så här ska buketten se ut när den är inslagen och klar.

 
Det är bra att hålla till på en rejäl arbetsyta. Och det är bra att ta fram allt
man behöver använda innan man börjar. I alla fall
om man inte har
tillgängliga familjemedlemmar att terrorisera.
Jag använder en sekatör för
att
klippa grenar och en sax för att klippa cellofanpapper.
 
 

Jag försöker lägga tulpanstjälkarna så att de hamnar
en bit
nedanför kvistarna. Då blir det lättare för
mottagaren att klippa av stjälkarna när buketten ska
sättas i vatten.
 
 
Resårsnoddarna som suttit kring tulpanbultarna ser jag till att spara.
De går lätt att lirka av om man bara är lite försiktig. De kommer
till användning när det är dags att vira in buketten i cellofanpapper.


 
En resårsnodd om buketten innan jag virar in den i cellofan
och sätter om ytterligare en snodd.


 
Ska buketterna ut och åka en sväng innan de hamnar i
mottagarhänder, är det bäst att ställa dem i en hink
med lite vatten i botten, så överlever de transporten bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar